Exclusief in het museum tijdens de Kunstmaand

In oktober staan Edam, Volendam en de Zeevang volledig in het teken van kunst, kunstenaars en erfgoed. Dat betekent een maand lang genieten van bijzondere, kunstzinnige activiteiten. Het Edams Museum heeft tijdens de Kunstmaand een speciaal, inspirerend programma.

De restauratie van Oud-hollandsch Binnenhuis van Nicolaas van der Waay

Voor het eerst na de restauratie wordt het schilderij Oud-hollandsch Binnenhuis van Nicolaas van der Waay aan het publiek getoond. Het schilderij laat een Volendamse in de achterkamer van het Coopmanshuys zien. Bijzonder detail: in het museum vind je nog steeds de tafels, de Chinese schotel, de tinnen tabakspot en het kussen met de Meermin op de stoel!

Meer weten over de restauratie van dit schilderij? Dat kan! Lidwien Wösten, restaurateur, houdt op 16 oktober een lezing over de restauratie. Ook vertelt zij over de ins en outs van het vak schilderijen restauratie.

Unieke rondleidingen

Conservator Julie Hengeveld geeft op 10 en 15 oktober rondleidingen door het Coopmanshuys. Zij onthult spannende feiten uit het boek over het Edams Museum waaraan zij nu werkt. In haar rondleiding staat zij ook stil bij drie prachtige schilderijen van Isaac Ouwater, die exclusief tijdens de Kunstmaand in het museum worden getoond.

Wandel mee met Julie langs de bijzondere collectie en luister naar de verhalen achter de schenkers, begunstigers van het museum en de beroemde kunstenaars die in het museum werkten.

Lezing De restauratie van Oud-hollandsch Binnenhuis:
Zondag 16 oktober: vanaf 14:30 uur
Stadhuis, 1e verdieping
Aanmelden niet nodig.

Rondleiding door het Edams Museum:
Maandag 10 oktober van 10.00-12.00 uur
Zaterdag 15 oktober van 10.00-12.00 uur
Coopmanshuys
Aanmelden niet nodig, maximaal 10 personen per groep.