Jan van Zanen opent bijzondere tentoonstelling Tien voor Elf

Niemand minder dan Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag en oud-Edammer, heeft zaterdag 7 mei de tentoonstelling Tien voor Elf geopend. Hij deed dit, heel symbolisch, exact om 10 voor 11 in de tuin van de Speeltoren samen met Sophie van Gulik, Conservator bij het Edams Museum. Ook Marianne Jonkman-klok en fotograaf C. Barton van Flymen, het duo waarmee het museum de tentoonstelling organiseert, betraden het podium. Zij zetten de tientallen inwoners die meegewerkt hebben aan de tentoonstelling, het boek en de documentaire in het zonnetje.

In de tentoonstelling Tien voor Elf gaan we 50 jaar terug, naar 1972; het jaar dat de Speeltoren op omvallen stond. De niet eerder gepubliceerde fotocollectie van C. Barton van Flymen vormt de basis van de tentoonstelling die getoond wordt in het Stadhuis. Samen met interviews, speciale items en oud videomateriaal van bewoners is deze tentoonstelling een prachtig, persoonlijk verhaal geworden. De geschiedenis komt weer echt tot leven.

Uit de grote belangstelling en vaak emotionele reacties van de aanwezigen bleek afgelopen zaterdag dat anno 2022 het bijna omvallen van de Speeltoren nog diepgeworteld zit in de Edamse genen. Jan van Zanen zelf was 10 jaar oud in mei 1972 en woonde aan de Lingerzijde. Zijn ouders wonen er nog steeds. Van Zanen blikte in zijn openingsspeech terug: “Een spannende periode die je als kind je hele leven bij blijft …”.

Bezoek ook de tentoonstelling Tien voor Elf; De bijna-ramp met de Speeltoren. Een belevenis in het Stadhuis voor jong & oud!