Kunstmaand: ‘Langbaard-lezing’ door Carina Greven

Edammer ‘Langebaard’ steelt de show

Op vrijdagmiddag 4 oktober bent u van harte welkom in kerkgebouw De Swaen aan de Voorhaven van Edam, waar kunsthistorica Carina Greven een leuke lezing zal geven over één van de ‘Mirakelen van Edam’; Pieter Dirckszoon. Deze 16de eeuwse weesmeester (1528-1606) is bij Edammers beter bekend als Langbaard, een titel die hij meer dan verdiende: op het gelijknamige schilderij dat het Edams Museum in bezit heeft is de lange baard onmiskenbaar en het verhaal erbij biijzonder. Echter, genoemd schilderij is een kopie van een origineel dat zich in de collectie van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap / Rijksmuseum bevindt, en daarover gaat de lezing, met als titel:

“Zijn baard was zijn business”,

Dit levensgroot ten voeten uit geschilderde portret uit 1583, de oudste versie van het schilderij van Langebaard, staat centraal in de lezing van Carina Greven en  is uitzonderlijk in de geschiedenis van de portretkunst: zelden werd een man uit een niet vorstelijke of tot de adel behorende familie zo markant geportretteerd. Deze excentrieke Edammer trok met zijn meterslange baard langs verschillende jaarmarkten en haalde daarmee geld op voor een charitatief doel, zoals het Weeshuis van Edam. Toch was Pieter Dircksz niet uniek, ook van andere mannen met meterslange baarden zijn levensverhalen bekend en portretten bewaard gebleven en er werden zelfs vrouwen met baarden in beeld gebracht.

De kopie van het portret van Langbaard hangt In het Edams Museum naast die van Trijntje Keever (1616-1633) en Jan Claesz. Clees (1570-1612): in de burgermeesterskamer van het oude Stadhuis: zoek de verschilen (want die zijn er!). Langbaard’s grafsteen is te vinden in de Grote Kerk van Edam.

Carina Greven is werkzaam als coördinator-administrateur bij het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap dat gevestigd is in het Rijksmuseum in Amsterdam. Zij geeft deze lezing op verzoek van het Edams Museum speciaal voor de Kunstmaand 2024.

Lezing: “Zijn baard was zijn business”,

4 oktober 14.30 uur

Kerkgebouw De Swaen,