Berger & Bianchi: kleurrijk en bijzonder

Deze zomer presenteert het Edams Museum de kleurrijke tentoonstelling ‘Berger & Bianchi’, georganiseerd in samenwerking met kunstenaar Frans Bianchi zelf!
Deze tentoonstelling toont de olieverfschilderijen van twee kunstschilders, Jason Berger (1924-2010, USA) en Frans Bianchi (1951, Den Briel) met in hun werken één gemeenschappelijk onderwerp: het mooie Edam en omgeving!

Frans Bianchi ontmoette in 2002 in Normandië, waar hij ‘en plein air’ werkte, de Amerikaan Jason Berger. Zij deelden behalve hun opvattingen ook hun liefde voor het schilderen en dit leidde tot een vriendschap die duurde tot aan het overlijden van Berger in 2010.

Edam
In de jaren 80 van de vorige eeuw verbleef Jason Berger enige tijd in Nederland en ontdekte in Edam zijn ‘Paradijs’ in de vorm van de oudste, nog steeds actieve scheepswerf Groot: deze schilderde hij veelvuldig.
Ook Bianchi bezocht, in navolging van Berger, vanaf 2006 het mooie Edam en raakte eveneens geïnspireerd door het stadje en Scheepswerf Groot, wat resulteerde in een groot aantal schilderijen.
Bianchi’s werken bevinden zich inmiddels in diverse musea-, particuliere- en overheidscollecties, waaronder de musea van Maassluis, Katwijk en Brielle.

Jason Berger werkte begin jaren 50 met grote namen als Matisse, Braque en Zadkine en is zelf ook gerenommeerd: zijn werken bevinden zich in tal van musea in de VS, waaronder het Guggenheim Museum en het Museum of Modern Art in New York. Door bemiddeling van Bianchi heeft  de weduwe van Berger, Leena Rekola, in 2022 twee werken aan het Edams Museum geschonken. Dus sinds deze zomer: ook in Edam!

Berger & Bianchi is te zien tot en met 3 november 2024.