Oproepje van conservator Julie Hengeveld

Oproep van conservator Julie Hengeveld over deze twee portretten:
Links = Willem Anton Noothoven van Goor (1881-1932), geschilderd door Georg Hering in Het Huis De Meeuwen in Edam in 1915, olieverf op doek, 131 x 111 cm., Collectie Edams Museum. Schenking C. J. Spaander, 1 november 1983.
Rechts zie u (waarschijnlijk!) het pendant, een portret van Gertrude Nelson (1878-1949), 1915, eveneens door Georg Hering, olieverf op doek, 140 x 120 cm., deze werd geveild op 5 juni 2024.
Julie: “De flamboyante Willem Anton Noothoven van Goor en de Amerikaanse Gertrude Nelson ontmoetten elkaar omstreeks 1913 in Edam en trouwden op 14 juli 1915 in Engeland. De hier afgebeelde portretten zijn geschilderd in het jaar van hun huwelijk. Het linker is geschilderd in Het Huis De Meeuwen in Edam, waar Noothoven van Goor een tijd woonde met schilder Antoon van Welie (1866-1956).
Noothoven van Goor was initiator van de befaamde Onafhankelijkheidsfeesten in Edam, in 1913 (een korte film hiervan is terug te vinden op YouTube).
Vermoedelijk zijn de schilderijen pendanten en waarschijnlijk poseerde Gertrude ook in De Meeuwen. Misschien zijn de schilderijen zelfs huwelijksportretten”.
“Helaas is het rechter portret van Gertrude ons net op een veiling bij Catawiki ontglipt. Wij hopen uiteraard dat wij Antoon en Gertrude, -als Maarten en Oopjen van Rembrandt-, toch mogen verenigen, in een tentoonstelling of in een bruikleen. Een oproep dus aan de koper!”
(Zie ook het boek ‘Het Huis De Meeuwen’,van Hans Boonstra, Anthonie Heidenga, Hans Keijzer, Rob van der Laarse en Wim Strating, of ‘Kunstenaars en Levenskunstenaars in Edam’, Historische reeks Oud Edam nr. 6, Edam 2007).