Verloren gewaande etalagekist van Fris Edam

In oktober heeft het Edams Museum een heel bijzondere schenking ontvangen: de verloren gewaande etalagekist van Fris Edam. Tot voor kort leek het erop dat deze kist alleen van zwart-wit foto’s bekend was, maar nu blijkt dat deze al jaren op zolder stond bij de Edamse brandweer!

Deze kist werd speciaal gemaakt voor vertegenwoordigers en afnemers. De grijze etalagekist bestond uit een groot aantal losse elementen waarmee een presentatie van Fris-producten kon worden gemaakt. De kist werd in 1953 ontworpen door G.G.H.H. (Gilles) Oosterbaan Martinius die evenals ontwerper Willem Hendrik de Vries lesgaf aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam. Hoewel er in de originele prijsopgave van de firma J. Rosing & Zoon uit Egmond aan den Hoef sprake was van drie kisten, lijkt het erop dat er maar één is gemaakt. De kleine kistjes, die als inspiratie dienden voor de expositie ‘Fris Springlevend!’ zijn helaas (nog) niet teruggevonden.

Het museum is verheugd deze kist te kunnen toevoegen aan de collectie met aardewerk van Fris Edam.