Opening Berger & Bianchi: onverwacht ontroerend

De opening van ‘Berger & Bianchi’: onverwacht ontroerend
Alweer twee weken geleden werd de tentoonstelling ‘Berger & Bianchi’ officieel (*) geopend, waarvan hierbij een verslag in woord en beeld, waarbij voorzitter Marian Quack een toespraak hield:
“In september 2022 ontving het Edams Museum een schenking van Leena Rekola, de weduwe van kunstschilder Jason Berger: twee schilderijen van zijn hand met daarop de scheepswerf van Edam. De doeken werden naar Edam gebracht door Frans Bianchi, een vriend van Berger, en zelf ook een enthousiast schilder – met óók werk, gemaakt in ons Edam!
Tijdens die kennismaking ontstond als snel het plan om niet alleen de twee werken van Berger te exposeren, maar om ook uit het oeuvre van Frans te putten; zijn werken bleken al met zo expressief en kleurrijk te zijn als die van de Amerikaan.
Omdat beide schilders – afzonderlijk van elkaar met jaren ertussen – veel schilderijen van de scheepswerf hebben gemaakt vormt deze het thema van de expositie ‘Berger and Bianchi’, met maar liefst 39 werken van Frans Bianchi en negen van Jason Berger!
Wij zijn werfbaas Freek en zijn vrouw Karin dankbaar dat ze zo gastvrij beide schilders de ruimte hebben gegeven om op en bij de scheepswerf te kunnen werken.
Wij zijn Frans Bianchi dankbaar voor al het werk dat hij heeft verricht. Wij danken ook de vrijwilligers van het Edams Museum, die er met elkaar voor hebben gezorgd dat deze mooie expositie tot stand gekomen is.”

(*) Na de opening ’s middags volgde er een wat informeler avondprogramma met enkele genodigden, onder wie Leena Rekola. Zij ontving uit handen van Marian Quak een mooie, ingelijste foto van de werf. Ontroerend waren Leena Rekola’s woorden: zij vertelde dat zij, toen zij ’s ochtend ontwaakte (in hotel de Fortuna) en naar buiten keek, voor het eerst ‘in real life’ het uitzicht voor zich zag wat zij tot dan toe alleen maar kende van de vele schilderijen van haar echtgenoot: de werf van Edam….

De tentoonstelling ‘Berger & Bianchi’ is te zien tot en met 3 november 2024.