Het Edams Museum kijkt enthousiast maar bezorgd vooruit

Het afgelopen jaar was een ware triomf voor het Edams Museum, met vier tentoonstellingen die indruk maakten en druk werden bezocht. Voorzitter van het bestuur, Marian Quak, kijkt trots terug op een succesvol jaar, maar blikt ook bezorgd vooruit. Hoewel het museum fantastische plannen voor 2024 op de plank heeft liggen, dreigt het tekort aan broodnodige vrijwilligers roet in het eten te gooien.

Enthousiaste bezoekers en toegewijde vrijwilligers

Naast de jaarlijkse tentoonstelling rondom W.O.J. Nieuwenkamp, organiseerde het museum dit jaar drie kleinere tentoonstellingen in het stadhuis. “In het voorjaar begonnen we met kleurrijke land- en waterschappen van Anneke Peereboom, daarna doken we de geschiedenis van de waterhuishouding in en in oktober sloten we af met 150 jaar Boon Edam. Het was een feest van bezoekers”, vertelt Marian een lach op haar gezicht. “Dat was niet het enige, we organiseerden rondleidingen, lezingen en ontvingen elf schoolgroepen met ons nieuwe educatieprogramma rondom Trijntje ‘de lange meid’.

Achter het succes van het Edams Museum schuilt een toegewijd team van meer dan 60 vrijwilligers. “De meesten ontvangen bezoekers en we hebben groepen die zich bezighouden met het collectiebeheer, de tuin, de website, etc. Kortom, er komt veel bij kijken. Maar het is absoluut inspirerend. Dit jaar werden bijvoorbeeld ‘kijkjes achter de schermen’ bij andere musea en de Librije georganiseerd; voor én door vrijwilligers”, aldus Marian enthousiast.

Samenbouwen aan de toekomst

Voor de nabije toekomst zijn er mooie plannen gemaakt. Het museum gaat steeds dieper in op de verhalen van Edam met tentoonstellingen en rondleidingen. “Ons 130-jarig bestaan gaan we groots vieren met een jubileumtentoonstelling in 2025 over de oprichting van het museum. Het herinrichten van de eerste verdieping van het Coopmanshuys staat ook op ons lijstje en natuurlijk komen we volgend jaar met nieuwe, verrassende tentoonstellingen.”

Prachtige plannen dus en om die te realiseren zijn vrijwilligers hard nodig. “Niet alleen gastheren- en vrouwen zijn zeer welkom”, verduidelijkt Marian. “We zoeken een bestuurslid voor facilitaire zaken, voor o.a. het coördineren van het gebouwonderhoud en voorraad- en inkoopbeheer. Verder een tweede conservator, mensen die willen meehelpen bij het organiseren van tentoonstellingen, rondleiders. En er zijn altijd klusjes te doen dus ik roep iedereen die zijn steentje wil bijdragen op om zich bij ons aan te sluiten. Het is zo leuk met elkaar.”

> Aanmelden als vrijwilliger? Stuur een mail naar: [email protected]