Julie Hengeveld neemt ons mee op een stadswandeling door Edam

Hoe zag Edam eruit toen de zeven stadspoorten nog overeind stonden? Waar bevonden deze zich precies? En hoe stonden het eerste stadhuis, de Prinsenhof, de Kleine Kerk, het Damplein en het Heerenlogement erbij? Ontdek het in de Kunst en Koffie lezing van Julie Hengeveld op donderdag 30 november. In de bibliotheek in Volendam neemt ze ons mee op een stadswandeling door Edam.

De energieke en gepassioneerde conservator bij het Edams Museum is weliswaar geen echte Edammer maar ze kent de stad inmiddels op haar duimpje. “Toen ik net hier kwam wonen was ik direct onder de indruk van De Meeuwen. En natuurlijk de Grote Kerk, het atelier van Nieuwenkamp en het Stadhuis, met de prachtige Schepenkamer en de Burgemeesterskamer. Het stadje en de indrukwekkende geschiedenis heb ik echt leren kennen aan de hand van schilderijen, prenten, tekeningen, foto’s, kaarten en objecten in het museum. Hiermee maak ik in deze lezing als het ware een stadswandeling.”

Julie zet toen en nu naast elkaar, met foto’s van anno 2023 die ingrijpende wijzigingen in het stadsbeeld laten zien. Ook pakt ze de grootste verwervingen van het Edams Museum van de afgelopen decennia erbij: de drie Ouwaters en de Nicolaas van der Waay. “Wat zo aardig is”, zegt ze met een grote lach op haar gezicht, “Op de schilderijen zijn stadspoorten, torens en interieurs te zien die verloren zijn gegaan, maar fragmenten ervan zijn bewaard gebleven. Van sluitstenen en stenen beelden tot de Mirakelen in het Prinsenhof en de objecten op de Nicolaas van der Waay in ons museum.”

Lezing | Donderdag 30 november, van 10:00 tot 11:30 uur | Bibliotheek Volendam | Deelname is gratis, wel graag even aanmelden via
Bibliotheek Waterland.