Nieuw pronkstuk van Nicolaas van der Waay

Met gepaste trots heeft het Edams Museum onlangs het schilderij Oud-hollandsch Binnenhuis van Nicolaas van der Waay (1855-1936) onthuld. Speciaal voor  Kunstmaand Edam-Volendam vertelde restaurator Lidwien Wösten in een afgeladen Burgemeesterskamer in het Stadhuis over de restauratie van dit nieuwe pronkstuk.

Nu het gerestaureerd is toont het museum het schilderij voor het eerst aan het publiek. “Een unieke vondst”, zegt Sophie van Gulik, conservator van het Edams Museum. “Op het schilderij wordt een Volendamse getoond, in de achterkamer van het Coopmanshuys. Precies op de plek waar de vrouw staat hebben we het schilderij van Van der Waay opgehangen. Hoe bijzonder is dat?” Sophie vervolgt enthousiast: “Het is een feest der herkenning: we zijn nog in het bezit van beide tafels, de tinnen tabakspot, het kussen met de meermin en de Chinese schotel boven de deur. Het enige wat is veranderd, is de indeling van het interieur”.

De 37-jarige restaurator Lidwien Wösten heeft het schilderij voor het museum gerestaureerd. “Het restaureren van het schilderij van Nicolaas van der Waay voor het Edams Museum was een bijzonder leuke klus. Door te veel vocht en invloed van licht kon het schilderij wel een opknapbeurt gebruiken. Ook was er door de jaren heen stof en ander vuil tussen het raamwerk en het doek gevallen.” Lidwien nam in haar lezing een grote groep geïnteresseerden mee in haar werkwijze. Zo heeft ze met synthetisch pigment gaten opgevuld. “Ik probeer zo goed mogelijk de gedachtegang van de kunstenaar te volgen en te imiteren wat hij daarvoor heeft gedaan.”

Het prachtig gerestaureerde schilderij hangt voorlopig nog te pronken in de achterkamer van het Coopmanshuys, te midden van het interieur dat zolang bewaard is gebleven.