Het Edams Museum als decor voor eind 19e eeuwse kunstenaars

Genieten van kunst onder genot van een kop koffie? Het kan dinsdag 29 november in Bibliotheek Waterland met Julie Hengeveld, conservator van het Edams Museum. Zij vertelt gepassioneerd over kunstenaars die aan het eind van de 19e eeuw het Edams Museum bezochten, er werkten en het museum gebruikten als decor voor hun kunst.

In de lezing Julie toont schilderijen en tekeningen naast interieurfoto’s en museumobjecten. Modellen in Volendammer klederdracht of in 17e-eeuws kostuums poseren in de kunstwerken in het Edams Museum of op de achterplaats van het museum.

• Lezing: Het Edams Museum als decor voor kunstenaars (1895-1914)
  • Datum: dinsdag 29 november
  • Meer informatie en aanmelden: Bibliotheek Waterland.

Julie Hengeveld (1975) is kunsthistoricus en werkt sinds 2018 als vrijwilliger (conservator) in het Edams Museum. Zij houdt zich bezig met de beschrijving van de collectie en de tentoonstellingsgeschiedenis, met bruiklenen en schenkingen. Onlangs heeft Hengeveld de  tentoonstelling Torens, tempels en bijzondere bouwsels samengesteld met kunstwerken van de veelzijdige en zeer productieve Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp (1874-1950). Dit is de tweede tentoonstellingen gewijd aan W.O.J. Nieuwenkamp in het museum.

Beeld: Charlotte Boom-Pothuis, Keuken van het Edams Museum, 1896, olieverf op paneel, 37 x 44 cm, nr. SK-OV-00003.