Ivo de Wijs opent tentoonstelling Lijnen en Tekens, Scheppen en Scheiden

Dichter, schrijver en presentator Ivo de Wijs opende zaterdag 1 april de tentoonstelling Lijnen en Tekens, Scheppen en Scheiden met werken van Anneke Peereboom.

De Wijs – bij velen bekend als schrijver van musicals en programma’s als Kinderen voor Kinderen, Samson & Gert en Vroege Vogels – is al jaren bevriend met de kunstschilder en een groot liefhebber van haar werken. “Met een schilderij van Anneke haal je de zon in huis! Haar doeken stralen een en al optimisme uit en doen je van de grond springen”, aldus De Wijs.

Anneke Peereboom schildert wonderlijke wonderlijke water-, wereld- en fantasielandschappen. Voor deze expositie in het Edams Museum vond ze inspiratie in de waterrijke omgeving van Noord-Holland en keek ze naar het scheiden van land en water. Ze heeft haar atelier bij haar woning in Edam maar trekt er regelmatig op uit om inspiratie op te doen. “Ik ben graag op zo’n plek waar het water het land ontmoet. Ik voel de energie, droom weg met het licht wat speelt op het water. Dat gevoel wil ik delen, ik vertel als het ware schilderend mijn verhaal”, licht ze enthousiast toe.

Anneke heeft haar expositie Lijnen en Tekens, Scheppen en Scheiden genoemd. Ivo De Wijs zei tijdens de opening lovend: “Zij tekent boven het meest troosteloze landschap een regenboog en laat haar aanstekelijke kleuren los op de grijsheid van onze dagen.” Voordat hij met krachtige woorden de tentoonstelling voor geopend verklaarde, gaf De Wijs de aanwezigen nog wat huiswerk mee: “Kijkt u zelf wat u kunt herkennen in de lijnen en tekens van Anneke haar doeken.”

De tentoonstelling Lijnen en Tekens, Scheppen en Scheiden is te zien in het Stadhuis op de 1ste verdieping, tot en met 4 juni. Klik hier voor de actuele openingstijden.